AcasăDezvaluiriAncheteStabor ministerial pentru acoperirea licitatiilor trucate

Stabor ministerial pentru acoperirea licitatiilor trucate

Aveau oricum mari sanse sa intre la bulau pentru „trantirea” unor licitatii. Insa, de frica ofensivei lansate de oamenii Laurei Codruta Kovesi, multi dintre conducatorii unor importante institutii publice ale statului roman au sarit de-a dreptul din lac in put, in incercarea disperata de a sterge urmele traficului de influenta comis in trecut.

La licitatiile suspecte castigau doar ofertele insotite de comisioane

Cum insa „foamea” este inca mare, respectivii demnitari si inalti functionari au pus la cale si o strategie aparte, prin care sa nu „despagubeasca” pe toata lumea, ci doar pe cei care fac gat, existand astfel riscul sa atraga atentia organelor de ancheta asupra lor.  Concret, daca prindeau de veste ca „looserii” care pierdusera contractele pe nedrept au de gand sa „ciripeasca” la DNA sau au depus plangeri si au primit decizii favorabile din partea Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor, o puneau urgent de niste „staboare” prin care dadeau „sa manance” la toata lumea.

Lista neagra

Cei implicati in retea erau cu ochii pe toate plangerile depuse la CNSC

De-a lungul anilor, pe cei care aveau painea si cutitul licitatiilor in mainile lor ministeriale ii durea undeva de oamenii de afaceri cinstiti. Care, dupa ce aveau „nebunia” sa se prezinte la licitatii despre care toata lumea stia ca erau unele cu dedicatie, mai aveau si „obraznicia” sa atace pe urma atribuirea contractelor. Asa ca mafia, care de la nivelul ministerelor isi pusese „sagetile” sa dirijeze atribuirea celor mai banoase contracte doar catre firmele de casa, realizase chiar un fel de lista neagra cu „aia tari in gura”. Este vorba despre mai multe companii care, dupa ce avusesera „tupeul” sa conteste rezultatele licitatiilor, nu mai „pupau” apoi niciun contract, nici la ministerul respectiv, dar nici la alte institutii publice.

Monitorizarea contestatiilor

Insa dupa asaltul declansat de catre procurorii anticoruptie la adresa institutiilor suspectate de „blatuirea” pe banda rulanta a licitatiilor, conducatorii care se simteau cu musca pe caciula au cautat solutii pentru a mai drege busuiocul. Astfel ca au inceput sa fie mult mai atenti la zvonurile privind intentia de a se duce la DNA a patronilor firmelor care pierdusera buclucasele licitatii. Ba mai mult, din cate se pare, chiar i-au pus pe unii oameni din comisiile de licitatie sa-i traga de limba pe patronii nemultumiti, ca sa vada daca acestia chiar aveau de gand sa faca denunturi sau doar isi varsau si ei naduful. Insa cum era imposibil sa verifice cine s-a dus sa-i toarne la DNA, au trecut in schimb la o monitorizare stricta a plangerilor depuse la Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor. Unde urmareau mai ales cazurile in care CNSC dadea decizii favorabile firmelor reclamante. Iar dupa cum reiese din informatiile intrate in posesia noastra, in asemenea spete care se complicau, ministeriabilii interpretau in viziune proprie deciziile care prevedeau, de obicei, „obligarea autoritatii contractante la reevaluarea ofertelor prezentate si incheierea unui nou raport al procedurii”.

Ca la piata

Drept urmare, dupa cum sustin sursele noastre, procurorii supecteaza ca, in nenumarate cazuri, patronii firmelor care au avut castig de cauza la Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor sau care se aratasera cei mai vehementi in exprimarea intentiei de a depune plangeri penale au fost chemati de urgenta pentru asa-zise „negocieri directe”. In care pur si simplu s-ar fi incercat mituirea lor, prin acordarea unor subcontractari, pentru ca licitatiile initiale sa nu mai fie anulate. Si pentru a nu se mai atrage astfel, „inutil”, atentia procurorilor anticoruptie. Culmea este insa ca, in unele cazuri, nu au fost chemati la aceste veritabile „staboare” organizate ad-hoc la nivelul conducerii anumitor ministere doar patronii nemultumiti, dar si cei care castigasera licitatiile, dupa ce dadusera, bineinteles, „comisioane” mai mult decat generoase. Iar castigatorii licitatiilor au fost pur si simplu obligati sa cedeze o parte din efectuarea lucrarilor si implicit a profitului catre concurenta, „ca sa manance toata lumea”! Ceea ce, in viziunea conducatorilor institutiilor, insemna musamalizarea oricarui scandal. Insa planul de „acoperire” a licitatiilor trucate nu le-a reusit intotdeauna, cu toate ca negocierile au avut loc ca la piata, pentru cate un procent in plus.

Hora mare

Interesant este si ca multi dintre patronii chemati la „staborul” ministerial pentru a fi „manjiti” cu niste lucrari de subcontractare au acceptat sa se multumeasca si cu aceste „ciosvarte” aruncate dupa ce au contestat licitatiile. Iar acestia vor intra acum in hora anchetelor, fiind la randul lor suspectati de complicitate la trafic de influenta. Ce-i drept, sunt si destui patroni care au refuzat sa schimbe tabara, acestia avand toate sansele sa castige acum pe bune licitatiile pentru care, oricum, depusesera cele mai bune oferte, dar nu si „comisioanele” aferente…

author avatar
Catalin Tache
1.831 afisari

2 COMENTARII

  1. Contractele de achizitii de la CFR Calatori sunt atribuite in mod ilegal de ani de zile si sunt suplimentate imediat dupa atribuire cu sute de milioane de euro in conditiile in care CFR Calatori este „in sapa de lemn” ?
    În perioada 28 ianuarie 2013 – 16 iunie 2014, inculpatul Călin Mitică a dispus remiterea cu titlu de mită, în 12 tranşe succesive, a sumei totale de 414.392 lei, inculpatului Gavriş Teodor Alexandru, şef Serviciu Automotoare şi ulterior, director de tracţiune în cadrul S.N.T.F.C. C.F.R. CĂLĂTORI S.A., pentru ca acesta din urmă să sprijine interesele de afaceri ale S.C. REMARUL 16 FEBRUARIE S.A. Cluj Napoca, astfel încât să obţină contractele de servicii Revizie tip R 7 la Automotoarele Desiro „Săgeata Albastră”, în valoare maximă de 220.990.260 lei şi Revizie tip R8 la automotoarele Desiro „Săgeata Albastră” (ambele contracte fiind atribuite de autoritatea contractantă S.N.T.F.C. C.F.R. Călători S.A.)
    Se pune intrebarea , Gavris Teodor Alexandru a luat mita singur ?
    Se pare ca nu, nici nu avea cum.

    DNA , sa controleze toate dosarele de achizitii “in totalitate legale” din perioada 2013-2014-2015 de la CFR Calatori?
    Oare s-a auzit de Secara Vasile(inculpat), Dorobantu Valentin(dirijorul trenurilor pe la REGIOTRANS Bv.), Carmen Maria Popescu(“regina achizitiilor” de la CFR Calatori), Miu Ileana(director economic),Liliana Constantinescu(sef oficiu juridic),Claudiu Dumitrescu(fost membru CA,inculpat), Alexandrina Gatej(fosta presedinte CA),Dana Galben Rachila(membru CA pe viata?),Gavris Teodor(inculpat), Nita Robert, Timis Bogdan, Protopopu Gabriel Telu(inculpat),Berindean Nicolae(inculpat),Szentes Iosif(manager privat CFR Calatori) Litra Marcel,Mantoiu Cornel ,Zaharia Adrian, etc?
    Dar pe unde “zace” raportul Ministrului Transporturilor, Ramona Manescu inaintat la organele competente ,referitor la activitatea “ireprosabila” a unora de mai sus in decursul anului 2013 din care rezultau clar probe pentru comiterea unor posibile fapte de coruptie?
    In urma cu ceva timp, compania CFR Calatori a incredintat, fara licitatie , catre societatea Informatica Feroviara(UNDE ESTE MARE SEFA , SOTIA FOSTULUI MANAGER PRIVAT”SMART” DE LA CFR CALATORI, DOROBANTU VALENTIN), suma de 7.200.000 de lei pentru servicii informatice. De ce nu s-a facut licitatie?
    Numai bosii CFR Calatori,Dorobantu Valentin, Vasile Secara si ulterior Szentes Iosif, pot spune, dupa ce se vor consulta cu stapana achizitiilor de la aceasta companie- Carmen Maria Popescu.
    Poate Corpul de control al ministrului Ghiocel Iulian Matache va verifica si achizitiile “in totalitate legale” de la CFR Calatori pastorite de Carmen Maria Popescu, dar si aranjamentele acesteia cu Dorobantu Valentin, Vasile Secara , Szentes Iosif si Elena Miu.
    Ori poate se verifica cum un teren extrem de valoros de la Cluj al companiei CFR Calatori, a ajuns definitiv la un om de afaceri din anturajul lui Ioan Rus prin girul lui Secara Vasile?
    Ministrul Transporturilor,Ghiocel Iulian Matache , nu aude nu vede dar stie?

  2. In statele europene unde functioneaza democratia la parmetri normali (unde legislativul politic este strict separat de domeniul administratiei publice dar si de cel economic), in cadrul administratiei publice centrale si locale cheltuielile sau contractele din bugetele proprii sunt nu numai monitorizate ci si gestionate de ONG-uri care isi asuma responsabilitatea eficientei si eficacitatii investitiilor publice.Acestea pot fi usor trase la raspundere neavand implicare politica. Pe cand ASA CEVA se va putea realiza si in ROMANIA?!? Nici intr-un caz cu vreo contributie a impostorilor din politica care au discernamantul afectat din diverse motive (in multe cazuri structurile politice din Romania au devenit grupari infractionale de crima organizata) ci numai cu ajutorul unei forte civice elitiste.
    “Spiritul civic” ca ansamblu de sentimente profunde de dragoste si devotament patriotic, PILON de baza in sustinerea unei societati democratice, in Romania, nu s-a putut dezvolta din cauza tradatorilor de neam (a se vedea majoritatea liderilor de sindicat si de ONG) si a cenzurarii “organizatiilor societatii civile” de catre forte interne si externe cu interese obscure.
    ONG-urile (fundatii, asociatii, sindicate, federatii, presa etc) trebuie să reprezinte, firesc, in mod cuagulat vocea omului de rând exprimata prin cea a unui specialist. In acelasi timp, în fața instituțiilor statului sa constituie scutul de aparare impotriva nevredniciei sau atitudinii imorale a societatii politice sau a autoritatilor statului manifestate contra oricarui drept cetatenesc. Niciodata sa nu facă jocurile politice meschine ale vreunui partid politic.

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger