AcasăNewsBritanicii au aflat acum ca Rolls-Royce si Bentley apartin germanilor!

Britanicii au aflat acum ca Rolls-Royce si Bentley apartin germanilor!

Constructorii de automobile, care au fost, de altfel, primii care s-au mobilizat pentru mentinerea Regatului Unit in sanul UE, au inceput deja sa evalueze pagubele unui Brexit in activitatea lor. Inclusiv in ograda fostelor bijuterii ale Coroanei, Rolls-Royce si Bentley.

Brexit intervine in conditiile in care Marea Britanie ar putea produce anul acesta 1,90 milioane de automobile, un record. In egala masura, parcul auto britanic este cel mai tanar din Europa, cu o medie de 7,7 ani. Pe piata, Volkswagen, in special marca cu acelasi nume, ramane lider cu 19% din piata. Este urmat de BMW, care realizeaza 10,5% din cifra sa de afaceri in Marea Britanie. Insa BMW a avertizat ca un eventual Brexit ar putea ameninta viitorul marcilor Mini si Rolls-Royce in Regatul Unit, in special in lipsa unui acord intre Marea Britanie si Uniunea Europeana. BMW dispune de uzine de asamblare pentru Mini si Rolls-Royce dar si de o uzina de motoare in Regatul Unit, iar un acord de liber schimb pentru a exporta produsele fabricate in aceste uzine britanice este crucial, a explicat Harald Kruger, presedintele BMW. Pentru Rolls Royce (detinut de BMW) nu se pune problema sa relocheze in Germania sau in alta parte o  productie care se sprijina pe mainile unor artizani experti si formati cu migala. Inaintea referendumului, Rolls-Royce arata ca fiecare din investitiile sale recente au fost preconizate si validate pentru cel mai rau scenariu, altfel spus, iesirea Regatului din UE. Bentley (proprietar VW) a fost mai putin categoric cu privire la mentinerea productiei pe sol national. De altfel, primul SUV din istoria marcii este asamblat in Germania. Presedintele Wolfgang Durheimer a precizat in diferite ocazii ca nimic nu este batut in cuie si ca ”grupul Volkswagen dispune de 110 locatii de productie in lume”. Cine are urechi de auzit… De altfel, asociatia VDA, care reprezinta interesele constructorilor germani, si-a exprimat in multe reprize temerile de consecintele unui Brexit. Care ar putea conduce la ”relocarea sigura a anumitor uzine”. Chiar inaintea referendumului din 23 iunie, constructorii germani au declarat ca-si rezerva dreptul de a-si ingheta viitoarele investitii, timp in care vor evalua interesul de a-si mentine productia in Marea Britanie.

800.000 de angajati amenintati

Industria auto i-a alertat cu multa vreme inainte pe britanici cu privire la consecintele potential dezastruoase pentru piata muncii pe care le are iesirea Regatului Unit din UE. Aceste avertismente nu au fost luate in seama poate si pentru ca marea majoritate a constructorilor auto si de echipamente se afla in proprietatea grupurilor straine. Singurele marci britanice care au supravietuit (Mini, Land Rover, Range Rover, Jaguar, Bentley, Rolls-Royce) sunt controlate de constructori germani si indieni. Alte numele grele din industria auto din Marea Britanie sunt Nissan, Toyota si Honda. Timpurile in care industria auto din Regat era o mandrie nationala au apus de mult. Constructorii au etalat argumente, cifre si previziuni suficiente pentru a-i face pe muncitorii britanici care s-au opus acum in majoritate mentinerii Regastului in UE. Jaguar-Land Rover a evaluat la 1,47 miliarde de euro impactul unui Brexit asupra beneficiilor sale anuale. Japonezii Toyota si Nissan au consultat 1.300 de intreprinderi nipone implantate in Marea Britanie pentru a anunta ca, intre uzinele  si instalatiile lor portuare 59 miliarde de dolari se afla in joc, o suma echivalenta cu toate investitiile din Regatul Unit. Toyota in special a estimat ca o iesire din zona euro se va traduce concret cu o impozitare vamala de 10% pentru fiecare automobil asamblat in Marea Britanie. De partea sa, divizia europeana a Ford, a carei implantare in Marea Britanie dateaza din 1910, a adresat la inceputul anului o scrisoare pentru fiecare din cei 14.000 de angajati din Regat pentru a le semnala preferinta conducerii de a ramane in UE. PSA , al patrulea constructor in Marea Britanie (8,5% din piata) este considerat cel mai vulnerabil in fata caderii lirei sterline. Constructorul francez a indicat ca va fi probabil constrans sa creasca preturile, in defavoarea competitivitatii produselor sale pe o piata care risca sa fie franata de Brexit. In privinta Renault, Carlos Ghosh CEO Renault-Nissan) a declarat: ”Numeroase intrebari se vor pune cu privire daca vom continua sa investim in Regatul Unit pentru Europa, daca Regatul Unit iese din Europa”.

Va fi afectata Formula 1?

Consecintele Brexitului se vor simti in industria automobilelor, astfel incat nici sportul cu motor nu va fi ocolit. Cu o majoritate a echipelor in Marea Britanie (8 din 11), Formula1 este in prima linie a acestui subiect. Detinatorul drepturilor comerciale ale F1, Bernie Ecclestone, ramane, deocamdata, optimist. De altfel, Ecclestone s-a declarat pro Brexit. Potrivit lui, cata vreme produsul va fi de buna calitate si va avea o valoare corespunzatoare, va fi mereu popular, indiferent de public. ”Daca avem ce sa vindem si daca produsul este potrivit si la pretul corect, clientii il vor cumpara, indiferent cine sunt”, a estimat Ecclestone.

author avatar
Tudor Borcea
1.021 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger