AcasăOldRomania risca sa piarda miliarde de euro din finantarile pentru autostrazi

Romania risca sa piarda miliarde de euro din finantarile pentru autostrazi

Romania are multe autostrazi pe hartie si tronsoane in executie lasate in paragina

UE aloca minimum 33 de miliarde de euro statelor membre pentru completarea verigilor lipsa din coridoarele de transport transfrontaliere, dar, in lipsa unor politici clare privind dezvoltarea infrastructurii, Romania poate pierde finantari de miliarde de euro.

Romania are multe autostrazi pe hartie si tronsoane in executie lasate in paragina

Un studiu al FMI releva ca o crestere a investitiilor publice echivalenta cu 1% din PIB duce la o crestere a acestuia cu aproximativ 0,4% in acelasi an, majorarea graduala stabilizandu-se la 1,5%/an, la patru ani dupa efectuarea investitiei publice. Raportul „Transport Corridors”, realizat de Ernst & Young vine cu noi argumente in sustinerea concluziilor studiului FMI, aratand ca infrastructura de transport este o componenta-cheie pentru cresterea economica. Aceasta si cresterea productivitatii dintr-o anumita regiune sunt strans legate de infrastructura de transport, intrucat sistemele de transport genereaza o productivitate mai ridicata prin costuri logistice mai reduse, eficientizarea stocurilor si accesul mai usor la pietele de aprovizionare si de munca.

Finantari din fonduri europene

Comisia Europeana sustine ca ar fi nevoie de 1.500 de miliarde de euro pentru infrastructura de transport transfrontalier pana in anul 2030, ceea ce implica un ritm anual de investitii de aproximativ 100 de miliarde de euro. Plecand de la aceste date, UE a convenit asupra unui pachet de sprijin pentru proiectele de dezvoltare a retelelor trans-europene de infrastructura. Parlamentul European si Consiliul European au aprobat alocarea a 33,3 miliarde de euro din bugetul UE pentru programul Connecting Europe Facility. Acest program va finanta proiecte care acopera verigile lipsa din reteaua de infrastructura a Europei. Iata o oportunitate deosebita pentru Romania, care are nu doar verigi, ci chiar drumuri si autostrazi lipsa, absolut necesare inclusiv pentru transportatorii din intreaga UE.

Politici lipsa, drumuri – ioc

Raportul EY Romania arata ca, pentru a nu pierde finantarea infrastructurii din fonduri UE , autoritatile din  tara noastra trebuie sa aiba in vedere incheierea unor parteneriate public-privat si public-public eficiente, precum si asigurarea si implementarea cadrelor de finantare. Suna cam pompos, dar cum statul are, mai mereu, vistieria goala, singura solutie sunt aceste parteneriate, altfel ramanem contempland frumoasa, dar nevizitata noastra tara, din cauza drumurilor lipsa. Analistii EY Romania atrag atentia ca lipsa unui cadru clar si stabil de politici transfrontaliere reprezinta o piedica majora pentru investitii eficiente in infrastructura de transport. De asemenea, lipsa de transpunere a directivelor UE in legislatiile nationale ii cam alunga pe investitorii care  incearca sa evalueze riscurile asociate unor asemenea proiecte. Expertii EY Romania recomanda guvernantilor sa aiba in vedere ca:

–         nimic nu se va intampla fara un program bine ordonat si realist al proiectelor de infrastructura fezabile;

–         este nevoie de un plan clar de integritate a proiectului, ceea ce  ar incuraja actionarii externi;

prea multe proiecte de infrastructura esueaza dincauza slabei pregatiri sau a incapacitatii de a anticipa anumite riscuri.

 

author avatar
Arpad Dobre
324 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger