AcasăOldStatul fenteaza returnarea supraaccizei, dar isi fura singur caciula

Statul fenteaza returnarea supraaccizei, dar isi fura singur caciula

Transportatorii ii cer premierului Victor Ponta sa renunte la supraacciza, ca e paguboasa inclusiv pentru stat

Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR) solicita eliminarea supraaccizei pe carburanti de la 1 ianuarie 2016, deoarece restituirile sunt de doar 0,8% din cele prevazute, iar scaderea drastica a volumului de carburant vandut in Romania a anulat castigul statului.

Transportatorii ii cer premierului Victor Ponta sa renunte la supraacciza, ca e paguboasa inclusiv pentru stat

UNTRR semnaleaza ca, in primele sapte luni din 2015, s-a returnat catre transportatorii rutieri doar 0,8% din bugetul alocat schemei de restituire a accizei pentru anul in curs. In perioada ianuarie – iulie 2015  s-au restituit doar 4,98 de milioane de lei (1,12 milioane de euro) catre transportatori, suma aferenta pentru 172 de cereri, desi bugetul pentru acest an este de 626,5 milioane de lei (140,8 milioane de euro). Potrivit UNTRR, schema este nefunctionala, iar supraacciza la combustibili ar trebui eliminata cat mai rapid, incepand cu 1 ianuarie 2016, asa cum prevedea initial Codul Fiscal.

Bugetul statului, in pierdere

UNTRR a atras atentia autoritatilor de nenumarate ori ca, din cauza supraaccizei, toti transportatorii rutieri romani care opereaza curse internationale, precum si cei din localitati de la frontiera alimenteaza in afara tarii, iar transportatorii straini in tranzit au renuntat complet la alimentari cu carburant in Romania. In Romania se consuma annual aproximativ cinci miliarde de litri de motorina si doua miliarde de litri de benzina. O scadere a consumului de motorina cu 13,5% ar anula orice venit suplimentar la bugetul statului in urma cresterii accizei la motorina de la 330 de euro/1.000 litri (prag minim la nivel de european atins de Romania la 1 ianuarie 2013) la 400 de euro/1.000 litri din aprilie 2014. Institutul National de Statistica a anuntat, in iulie 2014, o scadere de 18,5% a valorii carburantului vandut in Romania. Asadar, statul nu numai ca nu castiga, dar pierde prin faptul ca nu incaseaza nici supraacciza, nici alte taxe din cantitatea de carburanti care nu se mai achizitaioneaza din Romania, ci din alte tari.

Accizare inainte de termen

Romania a atins nivelul obligatoriu in UE al accizelor la  motorina, de 330 de euro/1.000 litri, inca din 01.01.2013, iar la benzina, de 359 de euro/1.000 litri, inca din ianuarie 2011. In aprilie 2014, ambele au fost majorate cu 7 eurocenti/litru (70 de euro/1.000 litri), o crestere cu 21,2% a accizei la motorina de la 330,395 de euro/1.000 litri la 400,59 de euro/1.000 litri, iar pentru benzina fara plumb, o crestere cu 19,4% a accizei, de la 359,59 de euro/1.000 litri la 429,59 de euro/1.000 litri.

Smecheria cursului valutar

Statul roman calculeaza plata accizelor la carburanti intr-un mod ingenios (dar pagubos pentru toti), la o rata de 4,7380 de lei, in loc de 4,4093 (valoarea din prima zi lucratoare din octombrie 2014 a Bancii Centrale Europene), majorand cu 7,45% valoarea colectata in de lei. Prin aceasta smecherie, acciza ajunge la 430 de euro/1.000 litri, cu 100 de euro mai mult decat rata minima reglementata la nivelul UE. In final, supraacciza si rata de schimb scumpesc motorina cu 12,4 de eurocenti/litru.

author avatar
Arpad Dobre
170 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger