AcasăOldSupraacciza pentru autostrazi, o deturnare de fonduri

Supraacciza pentru autostrazi, o deturnare de fonduri

Premierul Victor Ponta a recunoscut ca supraacciza pe carburanti, stabilita in mod expres pentru a fi folosita la constructia de autostrazi, nu a fost dirijata catre cheltuieli pentru infrastructura, ci catre asigurarea unui „spatiu fiscal”. Aceasta decizie cu iz de deturnare de fonduri a dus la scaderea consumului de carburanti  in Romania si la imbogatirea benzinarilor din Ungaria.

Transportatorii si-au trimis TIR-urile sa alimenteze in Ungaria, din cauza supraaccizei instituite de Guvernul Ponta

Mai toate aventurile fiscale ale autoritatilor sfarsesc prin a da chix, iar una dintre acestea a fost (si inca mai este) supraacciza de 7 eurocenti/litru de carburant, inventata de Guvernul Ponta pentru, chipurile, sustinerea constructiei de autostrazi. Cum acestea au ramas doar pe hartie, se pune intrebarea unde s-au dus banii (ca si de pe taxa de stalp)? A raspuns chiar premierul Victor Ponta, admitand ceea ce era clar pentru toata lumea. „Nu a fost un proiect bun, pentru ca nu am reusit sa deblocam procedurile si sa investim efectiv banii. Ne-a ajutat insa la un spatiu fiscal”, a spus Ponta. Domnule prim-ministru, asadar banii au alimentat alte capitole ale bugetului de stat, ceea ce semana cu o „usoara” deturnare de fonduri. Nu ati deblocat procedurile, dar ati blocat activitatea si banii promisi transportatorilor.

Efecte contradictorii

La inceputul anului trecut, Guvernul a promis ca va returna 4 eurocenti din supraacciza de 7 eurocenti/litrul de carburant. Pana sa obtina sumele promise, marii transportatorii au trebuit sa se descurce cumva, asa ca, pentru a-si reduce cat de cat cheltuielile, au preferat sa faca plinul in Ungaria sau chiar Austria, unde carburantii erau mai ieftini decat la noi. Vorbim aici de mari transportatori, cu flote de mii de masini si TIR-uri, iar efectul s-a vazut imediat la OMV Petrom, care a raportat vanzari mai mici si profit in scadere, asadar si taxe si accize mai putine la bugetul statului. O alta masura, aparent benefica ar fi reducerea TVA la alimente, dar se pare ca din aceasta se vor imbogati tot importatorii, in vreme ce sute de mii de mici producatori de lapte, de exemplu, vor da faliment. Acelasi risc il au si angajatorii ale caror cheltuieli vor creste din cauza majorarii salariului minim. Domnilor guvernanti, mai aveti multe idei d-astea?

 

author avatar
Arpad Dobre
739 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger