AcasăOld“Livada de visini”, un spectacol limpede ca lacrima

“Livada de visini”, un spectacol limpede ca lacrima

Toate montarile lui Felix Alexa sint definite de puritate si limpezime, dar aceasta “Livada de visini” pare sa fie un apogeu al virtuozitatii sale regizorale. Dozindu-si spectacolul cu o exactitate farmaceutica, tinarul regizor a descifrat textul cehovian intr-un mod cu totul si cu totul original. Poate ca, dintre toti, el a inteles cel mai bine ce-a vrut sa spuna Peter Brook prin afirmatia “la Cehov, semnele de punctuatie releva ceea ce ascund cuvintele.” Citind printre rinduri (in fond, Cehov nu face nicio descriere a personajelor sale) Felix Alexa redefineste eroii “comediei”. In majoritatea versiunilor de pina acum, Lopahin era un individ abominabil, grobian si matahalos. Distribuit in acest rol, Marius Manole ii confera niste caracteristici care il fac de-a dreptul atasant. Desi, cindva, ca fiu analfabet al unui servitor, umbla descult prin zapada, astazi are multi bani si este in stare sa citeze din Shakespeare. “Semnele de punctuatie” dezvaluie ca, de multa vreme, Lopahin nutreste un ciudat sentiment de dragoste amestecata cu ura fata de fosta sa stapina, Liubov Ranevskaia. Si Ranevskaia este privita de Felix Alexa dintr-un unghi inedit: in interpretarea Maiei Morgenstern, aceasta nu mai este o femeie usuratica si derutata, ci o aristocrata de o frumusete somptuoasa, pe care o iubesc toti barbatii din jur, doar iubirea pare sa n-o iubeasca. A fost maritata cu un betiv care nu stia sa faca decit datorii si a fost ucis “de sampanie”, i-a murit copilul, inecat, si, pentru a putea sa uite, a fugit la Paris, in bratele unui escroc sentimental, care i-a luat tot ce mai avea. Revenind acasa, nu-si poate plati datoriile, iar singura comoara care i-a mai ramas, marea livada de visini, va fi scoasa la licitatie. Desi se prefigureaza o drama, aceasta nu pare, totusi, chiar atit de cumplita. Ranevskaia va supravietui pierderii livezii, caci se gindeste sa se intoarca la Paris, la amorezul ratacitor. Fiica sa, Ania (Ioana Anastasia Anton) viseaza sa plece cu studentul Trofimov (Conrad Mihai Mericoffer) spre steaua indepartata, Varia, fiica adoptiva (Irina Movila) spera sa se marite cu Lopahin, Leonid Gaev (Serban Ionescu), fratele Ranesvskaiei este, oricum, un ratat, iar guvernantei Charlotta (Ana Ciontea), un copil imbatrinit, fara biografie, nici nu-i pasa unde se afla. Singurul care ramine atasat pina la moarte de livada este batrinul lacheu Firs (exceptional Mircea Albulescu in acest rol!). Cu un fascinant simt al masurii, Felix Alexa taie patetismul unor scene prin mici artificii, cum ar fi rinjetul impietrit pe chipul lui Iasa (Razvan Oprea), chiar si dupa ce a aflat ca a lasat-o insarcinata pe camerista Duniasa (Ileana Olteanu). Decorul Ruxandrei Ion – cu livada transformata in compot – este deosebit de sugestiv, iar muzica lui Alexander Balanescu, un fel de tango pasional, cu accente lugubre, subliniaza in mod inspirat ironia necrutatoare cu care Cehov isi trateaza eroii.

*“Livada de visini”*

de A.P.Cehov
Regia si lighting design: Felix Alexa
Scenografia: Diana Ruxandra Ion
Muzica: Alexander Balanescu
Distributia: Maia Morgenstern, Mircea Albulescu, Marius Manole, Irina Movila, Serban Ionescu, Ioana Anastasia Anton, Ana Ciontea, Ileana Olteanu, Conrad Mihai Mericoffer, Mihai Calota, Razvan Oprea, Marius Rizea

Gabriela Hurezean

author avatar
Ziarul National
Aceasta sectiune stabileste termenii legali si conditiile in care puteti utiliza site-ul
486 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger